BursaRay Çözüm mü?

Levent Özen - Bursaray
Levent Özen - Bursaray

8 Temmuz 1998 tarihinde temeli atılan BursaRay Hafif Raylı Toplu Taşım Sistemi 23 Nisan 2002 ‘de tarifeli yolcu taşımaya başladı. Fizibilite çalışmalarına 1995 yılında başlanan projele, AnkaRay Sisteminin yapımı sırasında Siemens AG ile çalışırken tanışmıştım. O tarihte tramvay olarak tasarlanan sistem, 1997 yılında hafif raylı taşıma konsepti temel alınarak değiştirildi. Sürücü kontrollü açık trafikten, tam güvenlikli kapalı trafik sistemine geçiş yapıldı. Sinyalizasyon ve haberleşme ile ilgili daha gelişmiş sistemlere geçilerek, o yıllardaki son teknolojiye uygun bir proje yapıldı.

Yaz aylarında BursaRay ’ı kullanmak zorunda olan tüm yolcular, klima olmamasından şikayetçiler. Oturdukları koltuktan bile ıslak kalkan yolcular, sanki “BursaRay Sauna Seferi” ile seyahat ediyorlar. Zayıflama ve ter atmak istiyorsanız, yazları BursaRay ’ı kullanmanızı tavsiye ederim! Gerçi klima konusunda adımlar Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından atıldı ve eski araçlara klima takılacağı duyuruldu. Yeni gelecek olan araçlarda zaten klima var. Umarım yeni araçlar geleden önce eski B80 araçlarına da klima montajına başlanır. Yakında Almanya’da yapılacak olan InnoTrans 2010 fuarına katılacağım. Klima konusundaki gelişmeleri inceledikten sonra bu konu hakkında detaylı bir yazı yazmayı düşünüyorum.

Aslında BursaRay, Bursa’nın toplu taşımacılık sorununa çözüm olabilecek bir proje ama doğru güzergah seçimleriyle ve sistemin doğru şekilde yenilenmesiyle! Şu anda sık kullanılan sistemdeki ana sorun klima sistemi olarak gözükse de, bunun ötesinde farklı sorunlarda var!

Yaklaşık 15 yıl önceki son sisteme göre tasarlanan BursaRay, artık teknolojik olarak “rafa kaldırılmış” bir sistem. Bilişim alanındaki gelişmeler, kablosuz haberleşme ve fiber teknolojisi bunun ana sebeplerinden. Haberleşme, sinyalizasyon ve SCADA sistemleri mevcut sistem için işlevsel olarak yeterli olmasına karşın sisteme yeni eklenecek birimleri destekleme konusunda yetersiz. Sisteme herhangi bir ek yapma durumunda, eski sistemi çöpe atmak zorundasınız. BursaRay içinde geçerli bu tabi ki. İşin en zor tarafı çalışan bir sistemi durdurmadan, yeni sistemi entegre etmek. Hem eski alışkanlıkları korumak zorundasınız, hem de teknolojik yenilikleri halkın yararına sunmanız gerekli. BursaRay ’ın 2. aşamasının yüklenici şirketler birliği üyeleri olan Yapı Merkezi ve TEWET ’i zor bir entegrasyon süreci bekliyor. Kendi alanlarında uzman olan firmaların Bursa halkına en konforlu toplu taşımayı sağlayacaklarına eminim. Modern istasyonlar ve günümüzün teknolojisi ile tanışmanıza az kaldı…

İşletme hızı azami 80 km/saat olan BursaRay’ da Küçük Sanayi – Uludağ Üniversitesi arasına yapılacak güzergahta ise işletme hızı azami 50 km/saat. Bunun nedeni ise Altınşehir, Ertuğrul ve Özlüden geçen hatta bulunan keskin virajlar. Yani yeni açılacak batı hattında trenler daha yavaş gitmek zorundalar. Mudanya yolundaki uzatmada işletim hızı düşmüyor ama Emek İstasyonu sonuna genelde hiç kullanılmayacak olan yaklaşık 350 m’lik bir kuyruk hattı var. Keşke bir bu kadar daha hat yapılarak BursaRay yeni açılan çevre yoluna bağlansaydı! Yer altı istasyonlardan biraz tasarruf yapılarak bir istasyonda daha yapılabilirdi. Böylece kuzey tarafından Geçit’e biraz daha yaklaşılmış olunurdu.

Doğu tarafında daha çok kullanılan BursaRay, Kestel yoluna kadar uzayacak. Yaklaşık 8,5 km olarak planlanan bu hat için uygun kredi bulunduğunda hemen yapıma geçilebilir. Zaten Ankara yolundaki “bat-çık” lar bu esasta inşa edildi. Asgari 2-3 yıl sürecek Kestel hattı tamamlandığında, hat uzunluğu yaklaşık olarak 40 km ’yi bulacak. Uzayan hatta 4-5 yıl sonrası oluşacak yolcu sayısını karşılamak için yeni trenler gerekecek. Bu yeni bir tren ihalesi demek! Yani en az 200.000.000 Avro kredi alması gerek Bursa Büyükşehir Belediyesinin.

İstanbul yolu yani Şehirlerarası Otobüs Terminali tarafına yapılacak olan yeni bir hat için güzergah oldukça uygun. Osmangazi İstasyonuna yapılacak olan bir bağlantı ile 8 km ’lik yeni bir hat, şehrin ana alterlerinden olan İstanbul yolu taşıt trafiğine çözüm olacaktır. Yol üstündeki alış-veriş merkezleri, Buttim ve Organize Sanayi Bölgesini de unutmamak gerek. Umarım kısa zamanda konu ile ilgili bir çalışma yapılır.

Şehir merkezinden 4 yöne dağılan hafif raylı taşım sistemi için yapılması doğru olan güzergahları artık bu 4 yöndeki sistemleri birbirleri arasında yarım çemberler biçiminde bağlamak olacaktır. (Uludağ’dan dolayı tam çember yapmak imkansız). Başka bir deyişle, Üniversite ile Emek arasına yapılacak olan dış yarımay hattı veya FSM ile Esentepe arasına yapılacak olan iç yarımay. Aynı şekilde, Kestel ile Terminal arası, Terminal ile Emek arası… Böylece şehir merkezindeki olan trafik azalacak, yolcular merkeze uğramadan daha hızlı ve kolay istedikleri yere gidebilecekler. Trenler daha kolay şekilde işletilebilecek.

Gelelim en önemli kısmına: Batı (İzmir yolu), kuzey (Mudanya yolu) , doğu (Ankara yolu) ve İstanbul yolundan bahsettik. BursaRay ’ın tüm bu yönlere 2015 yılına kadar genişlediğini düşünelim. Yeterli tren alımı da yapıldı. Peki ya sonrası! METRO, yani daha uzun istasyon aralıkları, daha büyük ve hızlı trenler. Örneğin Mustafakemalpaşa’dan BursaRay’ın Üniversite İstasyonuna kadar gelen bir metro sistemi veya Ankara – Bursa hızlı treninin Kestel’e bağlantısı ile BursaRay’a entegrasyonu…

Kısacası, daha çok çalışmamız gerek çooook!

Twitter Retweet Alma
Sponsorlu Yazılar

Twitter Retweet Alma

Çağımızın ve son yılların en sık kullanılan sosyal medya uygulamalarından olan twitter daha çok genç yaş grubuna ve yeni nesillere hitap etmekte. Twitter hem eğlence […]

Banka EFT Saatleri
Sponsorlu Yazılar

Banka EFT Saatleri

Günümüz ekonomik, finansal ve teknolojik gelişmelerine bağlı olarak insanların mal ve hizmetlere ödeme yapma alışkanlıkları gün geçtikçe farklı ödeme yöntemleri kullanılarak yapılabiliyor. Ödeme yapabilmek amacıyla […]

Whatsapp Durumu
Tanıtım Yazısı

WhatsApp Durumu Ne İşe Yarar?

Facebook Instagram ya da Snapchat gibi uygulamalarının yanı sıra WhatsApp da oldukça popüler bir uygulamadır. Bu uygulama sayesinde rehberdeki kişilerle rahatça mesajlaşabilir. Diğer uygulamalarda olduğu […]

Tanıtım Yazısı

Instagram Video İndir

iGram, mobil, tablet veya bilgisayar gibi herhangi bir cihazda kullanımı kolay olacak şekilde tasarlanmış. Gönderileri jpg dosyası olarak, videoları da mp4 formatında indirmeniz mümkün. Ayrıca, […]

Genel

Mevduat Faizi Hesaplama

Bankacılık hizmetlerinde sunulan seçenekler hakkında doğru bilgilere sahip olunabilmesi için çeşitli bilgiler veriliyor. Mukayese internet sitesi, mevduat faizi hesaplama işlemlerinin nasıl yapıldığı, hangi bankanın ne […]

Binance Nedir
Sponsorlu Yazılar

Binance Nasıl Kullanılır?

Günümüzde kripto paraların kullanılması ile birlikte ticaret platformları da ön plana çıkmayı başarıyor. Onlarca kripto para türleri bu platformlar içerisinde işlem görüyor. Platform üzerinden yatırım […]

Facebook Hesap Silme
Sponsorlu Yazılar

Facebook Silme

Kullanıcılar Facebook hesaplarını silmek istediklerinde yapmaları gereken birkaç işlem bulunuyor. İşlemler vasıtası ile problem yaşamadan kolay şekilde silme olayı gerçekleşebiliyor. Telefon, bilgisayar ve tablet gibi […]

Pişti Nasıl Oynanır?
Sponsorlu Yazılar

Pişti Nasıl Oynanır?

Aile ve arkadaş ortamında eğlenceli vakit geçirmek için birçok farklı oyunlar oynanabilir. Bu oyunlar arasında pişti en çok tercih edilenler arasındadır. Pişti oyununun oynanması kolay […]

Metaverse Nedir
Genel

Metaverse Nedir?

Metaverse bu günlerde kripto para borsası ile ilgilenen birçok kişinin ilgilendiği bir kavramdır. Sanal ve gerçeğin birleştiği metaverse, uzak olanı yakına getirmeyi başaracak. Uzakta farklı […]

Diş Beyazlatma Nedir?
Tanıtım Yazısı

Diş Beyazlatma Nedir?

Ağız ve diş sağlığı vücudun genel sağlığını etkilemesi açısından oldukça önemlidir. Buna ilaveten estetik görünüm de her geçen gün önemini arttırmaktadır. Ağız ve dişlerimizde oluşabilecek […]

Tercüme Nedir
Tanıtım Yazısı

Tercüme Nedir?

Tercüme, dünyanın globalleşmesi ve uluslararası ilişkilerin gün geçtikçe artması ile hayatın önemli bir parçası haline gelmiş bulunmaktadır. Tercüme bir metnin ya da belgenin bir dilden […]

İngilizce öğrenmek
Tanıtım Yazısı

İngilizce öğrenmek zor mudur?

İngilizce öğrenmek kesinlikle zor değildir. Hatta dünya üzerinde en kolay öğrenilebilecek yabancı dilin İngilizce olduğunu söyleyebiliriz. İngilizce gramer yapıları basittir. İngilizce gramer kuralları matematik gibidir […]

Sevgililer Günü Hediyesi
Tanıtım Yazısı

Sevgililer Günü Hediyesi

Sevgililer günü 200 yıldır dünya genelinde eşler ve sevgililer tarafından özel bir gün olduğu düşünülerek kutlanan, hediyeler, yemekler, kartlarla da zenginleştirilen Aşkın günüdür. Hayatlarımızda sürekli […]

Levent Özen
Genel

Yazı-yorum

Köşe yazarını ele alalım: Köşe yazarları günlük, aylık ya da haftalık yazı yazmak zorundadır. Güncel ve ilgi çekici konu bulmak, bu konuları en güzel şekilde […]

Blog

Ateş Böcüğü

Öncelikle böcük, pardon böcek kahramanlarımızı tanıyalım:   Aslında hayat bir kelebeğin ömrü kadar kısa. Kelebek nereye konarsa konsun, son konacağı yer önemli! Hayata solucan olarak hayata başlayan […]

Blog

Maymunun Şaşı Gözü Açıldı

Bekçi olarak dükkana bırakılan maymun, hırsızlık niyetiyle içeri giren hırsızı taklit ediyor. Uyanık hırsız bunu bildiğinden uyuma numarasıyla maymunu uyutup, dükkanı soyuyor. Dükkan sahibi geldiğinde […]

Genel

Rüyalarda Uçmak

Lise çağlarına kadar hayal gücüm o kadar kuvvetli ve keyiflliydi ki, rüyalarımda hatta rüya ile gerçek yaşam arasında bile uçabiliyordum. Uçmak için beynime sinyal gönderiyor, […]

Blog

LeoTheMaster Karakalem Çizimler – Deviantart

15 yıl önce karalama defterine çizdiğim karakterleri sizlerle paylaşmak istedim: https://www.deviantart.com/leothemaster Umarım beğenmişsinizdir… Ne tipler canlandırmışım hayalimde, ne tipleri yansıtmışım kağıda. Çizgiler, gülen yüzler, kıvırcık […]

Blog

HayatArkadasiKarim 1.0

HayatArkadasiKarim 1.0 programı hakkında genel sorun bildirimi:  Program destek birimine,   Geçen yıl KizArkadas 0.0.1 Beta‘dan HayatArkadasiKarim 1.0 programına geçiş yaptım. Öncelikle yeni özellikler ile ilgili herhangi bir dokümantasyona rastlamadım ve tüm yenilikleri kendim keşfetmeye […]

Blog

Kısa Mesaj’dan Kısa Masaj’a

Gazetelerin üçüncü sayfalarına bakarsanız, evlilik vaadiyle kandırma olaylarına fazla rastlamadığınızı göreceksiniz. Genelde tecavüz, kaçırılma ve cinayet ön planda. Oysa 10 yıl öncesine kadar evden kaçan […]

Levent Özen - Bursaray
Genel

BursaRay Çözüm mü?

8 Temmuz 1998 tarihinde temeli atılan BursaRay Hafif Raylı Toplu Taşım Sistemi 23 Nisan 2002 ‘de tarifeli yolcu taşımaya başladı. Fizibilite çalışmalarına 1995 yılında başlanan […]

Genel

Hayata USB’ den Bağlananlar için

Teknoloji çağında yaşıyoruz. Işık hızında olmasa da, otomotiv sanayinden de hızlı gelişen bir bilişim çağı bu. Yazılımların ve işletim sistemlerinin hızına yetişmeye çalışan donanımlar üretiyor […]

Genel

Neden Şubat Ayı 31 Çekmez?

Julius Sezar döneminden önce, Şubat ayı 31 çekermiş! Sezar M.Ö. 63 yılında mevcut Gregoryen takvim sistemi üzerinde gerçekleştirdiği yenilenme, yaptığı en etkili ve uzun soluklu […]